Wat is intermittent Fasting (IF)

Intermittent Fasting, oftewel vasten is niets minder dan een bepaalde periode,

per 24 uur, niet eten (vasten) en een bepaalde periode wel eten.

Heel simpel gezien doen we dit elke dag al. Je staat om 6 uur op, je ontbijt is om 7 uur en om 22 uur ’s avonds eet je een bakje kwark of neem je een caseïne shake. De periode tussen 22 – 7 uur eet je niet en vast je eigenlijk.

Intermittent Fasting is op verschillende manieren toe te passen, hieronder een aantal gebruikelijke methoden;

  • Sommigen mensen vasten 1 a 2 dagen in de week voor 24 uur.
  • Vasten d.m.v. een feeding window, dus 16 – 20 uur vasten en 8 – 4 uur eten (feeding window), dit alleen op trainingsdagen
  • Vasten d.m.v. een feeding window op alle dagen van de week. 
  • De 5:2 methode. 2 dagen in de week eet je zo’n 500 a 600 calorieën en de overige dagen, wat je normaal zou eten. 

Ik zal in dit artikel verder in gaan op het vasten d.m.v. een feeding window.

Tijdens het vasten drink je alleen water, thee, koffie. Je eet dus helemaal niets.

Intermittent Fasting verandert dus niet wat je eet, maar vooral wanneer je het eet.

Waarom Intermittent Fasting?

De voornaamste reden waarom IF wordt gebruikt is om vet te verliezen, maar ook om meer energie te hebben, je eigen fitter te voelen en dus gezonder te zijn.

Verschillende onderzoeken (A, B)hebben aangetoond dat vasten een positief effect heeft op je gezondheid en het zelfs je levensduur kan verlengen.

Intermittent fasting en afvallen

Zoals ik al zei doen mensen vaak een IF, omdat ze vetmassa willen verliezen.

Als je wilt afvallen weten we inmiddels wel dat we een calorie tekort moeten creëren. Je eet verspreid over de dag kleine maaltijden, om onder je calorie behoefte te blijven en zo af te vallen, maar na elke maaltijd die je eet ben je niet helemaal verzadigd en zo blijf je met een honger gevoel lopen, tot je volgende maaltijd en dit de gehele dag.

Met IF is het makkelijker dit honger gevoel te doorbreken/hier mee om te gaan. In de periode (window) dat je wel mag eten, eet je grotere maaltijden in een kortere periode en zit je dus wel vol.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat je in je feeding window, je vol propt met ongezonde voeding, of ver boven je caloriebehoefte gaat zitten, want dan kom je als nog aan.

Verandering van je hormoonhuishouding door het vasten, zorgt er tevens voor dat je gemakkelijker afvalt.

Ook zijn er verschillende onderzoeken die uit wijzen dat je met IF je verbranding tot 14% kan verhogen!

Intermittent Fasting en trainen

Het eerste wat ik en wellicht jij ook dacht is, hoe kan ik trainen zonder te eten…

Dit kan dus wel degelijk, je lichaam leert met vasten op een efficiëntere manier om te gaan met de voorraad glycogeen. Je lichaam gebruikt de eiwitten na je training nog efficiënter, wat voor snellere spiergroei zorgt.

Het is dus niet zo dat je tijdens IF spiermassa verliest. Onderzoek (A) wijst uit dat je met IF het minste spiermassa verliest t.o.v. andere calorie restrictie diëten.

Zorg wel dat je voor je training 10 gram BCAA’s neemt en 20 gram BCAA’s verdeeld over de uren die nog resteren tot aan het moment dat je weer mag eten.

Overslaan ontbijt

Veel mensen staat het tegen om hun ontbijt over te slaan, dit is immers toch de belangrijkste maaltijd van de dag?

Dit is ons met de paplepel ingegoten, nooit je ontbijt overslaan, want daarmee start je, je verbranding, anders ga je sneller snaaien. Deze onderzoeken zijn inmiddels weerlegd, omdat de controlegroep een groep mensen was, wat sowieso ongezonde eetgewoontes er op nahield.

Het is inderdaad zo dat je, je verbranding na een maaltijd iets verhoogd. Maar na 24 uur is hier geen verschil meer in te vinden. Je verbrandt dus niet meer calorieën als je 6 maaltijden eet, of dat je 3 maaltijden eet. Het is dus maar net wat jij het fijnste vindt.

Voordelen en nadelen Intermittent Fasting

Voordelen:

  • Hogere insuline gevoeligheid –  je lichaam is in staat beter voedingsstoffen op te nemen. Hoe lager je insuline, hoe beter je vetverbranding is.
  • Bevordert het HGH (Human Growth Hormone) – dit hormoon helpt om vet te verbranden en zorgt voor spieropbouw. Dit hormoon functioneert alleen als er niet tot nauwelijks insuline in je lichaam(bloed) aanwezig is. Zodra je iets eet met koolhydraten, stijgt je insuline niveau.
  • Minder honger – het klinkt gek, maar het is echt waar!
  • Meer tijd voor andere dingen – want je staat minder in de keuken!

Nadelen:

  • Onregelmatige leefstijl – het is niet onmogelijk om dan te vasten, maar maakt het wel wat lastiger
  • Moeite met eten – Heb je moeite met eten, dan is vasten erg lastig, omdat je in een korte periode juist veel eet.

Voor wie is Intermittent Fasting geschikt?

In principe is IF voor iedereen geschikt, mocht je gezondheidsproblemen hebben, raad ik je wel aan eerst een arts te bezoeken.

Voel je, je tijdens het vasten duizelig, slap of in zijn algemeen niet lekker, eet dan wat! Het is namelijk niet de bedoeling dat je, je ziek voelt.

Inmiddels ben ik zelf ook begonnen met IF!

Benieuwd naar mijn ervaring? Houdt Fit-Mommy.nl in de gaten!

Heb jij al eens aan Intermittent Fasting gedaan en wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Comments

comments

One thought on “Wat is intermittent Fasting (IF)

Geef een reactie