Hoeveel maaltijden moet je eigenlijk per dag eten?

Na mijn artikel over Intermittent Fasting kreeg ik vrijwel direct 3 e-mailtjes met ongeveer dezelfde vraag;

Hoeveel maaltijden moet ik nu per dag eten?

Niks moet

Allereerst, je MOET helemaal NIETS, zo dat klinkt fijn hè!?

Ik heb aan alle 3 de personen dezelfde vraag gesteld: waar voel jij je het fijnste bij? 1 x op een dag eten, of 3 keer op een dag eten, of 6 keer op een dag eten?

Van alle 3 kreeg ik een antwoord, wat op hetzelfde neer kwam; dat ze dat eigenlijk niet wisten, maar dat ze altijd te horen hebben gekregen dat je minimaal 4 – 6 keer op een dag moet eten, om je verbranding aan de gang te houden.

Nee, dus. Nu snap ik dat je mijn ‘nee’ omtrent de hoeveelheid maaltijden per dag niet klakkeloos aan wilt nemen, dus ga ik het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld en onderbouwen met wat wetenschappelijke artikelen.

Voorbeeld

Mama A: Mama A wordt om 6 uur gewekt door haar dreumes en gaat gelijk met hem aan de gang, als ze rond 10 uur terug is van de boodschappen heeft ze wel wat honger en eet ze een banaan (124 calorieën) samen met haar zoontje. ’s middags geeft ze haar zoontje een boterham, maar doordat hij wat lastig is tijdens het eten, komt ze zelf niet aan haar boterham toe. Tijdens zijn slaapje is ze het huishouden aan het doen en als hij weer wakker wordt eet hij een koekje en zij 2 boterhammen met kipfilet en een halve geprakte avocado (281 calorieën). ’s Avonds gaat ze met vriendinnen uit eten en neemt een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht (zo’n 1100 calorieën).

Totaal heeft mama A vandaag 3 maaltijden genuttigd en daarmee 1525 calorieën binnen gekregen.

Mama B: Mama B staat om 7 uur op en ontbijt met een kom havermout met blauwe bessen (222 calorieën). Ze brengt haar 2 kinderen naar school en als ze op haar werk aankomt eet ze een appel (60 calorieën). Tijdens de lunch eet ze 3 bruine boterhammen met kipfilet en rauwkost (250 calorieën). Nadat ze haar kinderen van school heeft gehaald, eet ze een bakje magere kwark met wat fruit en noten (325 calorieën). ’s avonds eet ze volkoren pasta met rode saus, groente en kip (550 calorieën). ’s avonds gaat ze trainen en na haar training neemt ze nog een eiwitshake(100 calorieën)

Totaal heeft Mama B 6 maaltijden genuttigd en daarmee 1507 calorieën binnen gekregen.

Er vanuit gaande dat Mama A en B even lang zijn en net zo zwaar zijn, zullen zij beide na verloop van tijd gelijk blijven in gewicht of zelfs afvallen. En dit terwijl de ene mama 3 maaltijden eet en de andere 6.

Conclusie voorbeeld

Wat ik met dit voorbeeld wil laten zien is dat het niet uitmaakt hoeveel maaltijden je eet, want of je nou 3 of 6 maaltijden op een dag eet, beide hebben ze ongeveer hetzelfde aantal calorieën binnen gekregen.

Note: uiteraard hangt het afvallen af van een heleboel andere factoren, dan alleen het aantal calorieën dat je binnen krijgt. 

Onderzoek

Het volgende onderzoek toont aan dat er geen aanmerkelijk verschil zit in het nuttigen van 3 maaltijden (lage maaltijd frequentie – MF) of 6 maaltijden (hoge maaltijd frequentie). Ook dit onderzoek onder vrouwen toont dit aan.

Zo zijn er nog veel meer onderzoeken te vinden op internet.

Spieropbouw / spierafbraak

Moet je nu bang zijn dat je spierafbraak krijgt bij een lage maaltijdfrequentie?

Een veel gehoorde theorie is dat, je lichaam ongeveer 20 gram eiwitten per eetmoment kan opnemen. Dit zou dus betekenen als je een lage maaltijdfrequentie hebt, je lichaam niet voldoende eiwitten kan opnemen.

Dit onderzoek onder een rugby team, waarbij de ene helft van het team 4 gezonde eiwitrijke maaltijden nuttigt en hun 2 eiwitshakes bij hun maaltijd dronk en de andere helft van het team, de eiwitshakes tussen de gezonde eiwitrijke maaltijden in neemt en zo dus 6 maaltijden nuttigt, geeft na 6 weken geen verschil aan tussen beide groepen qua spieropbouw.

Dit weerlegt dus bovenstaande theorie over de eiwitopname.

Note: bovenstaand onderzoek is kleinschalig en om echt een duidelijk feit neer te leggen over de eiwitopname/spieropbouw, zal er nog meer onderzoek gedaan moeten worden, maar een interessant gegeven blijft het wel. 

Belangrijk

Wat ik vooral belangrijk vind en iedereen aanraad, is dat je moet doen wat bij je past! Wat voor de een werkt, kan voor de andere helemaal niks zijn. Probeer iets een paar weken en beslis dan of dit voor jou werkt.

Hoeveel maaltijden eet jij op een dag?

 

 

Comments

comments

Geef een reactie