25 gezonde snacks

Soms kom je, qua voeding, in een sleur terecht. Je grijpt dan regelmatig naar hetzelfde tussendoortje.

Ongezond

Door deze eentonigheid in je voeding, ben je sneller geneigd een ongezonde snack te nemen.

Vandaar dat ik voor jullie 25 gezonde snacks op een rijtje heb gezet, die ook nog eens makkelijk te maken zijn. Dus vanaf nu geen excuses meer dat je niet weet wat je moet snacken.

25 gezonde snacks:

  1. Rauwkost

    Rauwkost doet het altijd goed, het bevat weinig calorieën en het vult goed. Denk aan komkommer, paprika, tomaatjes, wortels. Lekker met wat humus of dipsaus!

  2. Rijstwafels

    Rijstwafels zijn ook makkelijk om mee te nemen. Beleg ze lekker met kipfilet, een gekookt eitje, amandelpasta of avocadospread.

  3. Handje noten

    1 handje per dag is voldoende, ze zitten vol gezonde vetten. Neem wel altijd ongebrande en ongezouten noten.

  4. Soja boontjes (Edamame)

    Te koop bij de toko, vaak zijn ze dan ingevroren. Haal er ’s ochtends een paar uit de vriezer en neem die mee, tijdens je snack moment zijn ze ontdooid en ready to eat!

  5. Kwark

    Lekker met wat fruit of noten en zorgen voor een portie eiwitten wat weer goed is voor de opbouw en behoud van je spieren. Tevens zorgt het hoge gehalte aan eiwitten er voor dat je langer een verzadigd gevoel hebt.

  6. Eieren

    Het eerste waar je aan denkt is een gekookt ei, maar maak ook eens lekkere gevulde eieren, een roerbak eitje met wat groente doet het ook altijd goed!

  7. Kikkererwten

    Doe de kikkererwten eens roosteren. Meng in een kom met wat olie, knoflookpoeder, paprikapoeder en wat chilipoeder en leg ze op een bakplaat in het midden van een voorverwarmde oven (200 C). Ben je liever van het zoete? Meng ze dan met wat honing en kaneel!

  8. Popcorn

    Uiteraard wel zelf gemaakt! Lekker met wat zout. 2 handjes popcorn zijn meer dan genoeg en lekker tijdens het kijken van een film!

  9. Pure chocolade

    Heerlijk als je trek in iets zoets hebt. Buiten dit is het gezond voor je (met mate). Het zit bordevol vitamines en mineralen en in chocolade zit een stofje genaamd phenylalanine. Dit stofje wordt in je lichaam omgezet in dopamine wat je een geluksgevoel geeft. Zorg wel dat je pure chocolade hebt van minimaal 85% cacao.

  10. Groente chips

    Snijd bietjes, wortel, pastinaak in dunne plakjes. Besprenkel met wat olijfolie en zeezout en plaats ze voor 25 minuten in het midden van een oven van 200 graden. Keer ze tussentijds regelmatig om.

  11. Gezonde muffin

    Niks is zo lekker als genieten van een heerlijke muffin en zeker als deze nog gezond is ook.

  12. Olijven

    Olijven bevatten erg weinig calorieën. Let er wel op dat je geen olijven bevat met veel ongezonde toevoegingen, dat zou zonde zijn.

  13. Augurken met wat kipfilet

    Neem uiteraard de zure variant en niet de zoetzure. Kijk tevens goed op de etiketten of je echt een augurk hebt, waar geen suikers aan toegevoegd zijn. Rol ze in wat kipfilet en je hebt een heerlijk tussendoortje. En nee, dit is niet alleen een tussendoortje voor als je zwanger bent 😉

  14. Proteïne pannenkoekjes

    Ik eet dit vaak als post workout meal! Het recept voor deze heerlijke pannenkoekjes vind je hier!

  15. Kwarkbrood

    Lekker met wat amandelpasta en dit ideale tussendoortje kan je zo meenemen. Als je het per plakje invriest, haal je ’s ochtends 2 plakjes eruit en tegen de tijd dat je, je tussendoortje wilt zijn ze ontdooid. Benieuwd naar het recept? kijk dan hier even.

  16. Eiwit wafels

    De kids vinden deze wafels ook helemaal geweldig. Met deze eiwit wafels is eindeloos te variëren dus het wordt nooit eentonig. De eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel en zijn op elk moment van de dag te eten.

  17. Chocolademousse

    Deze chocolademousse bevat avocado welke boordevol gezonde vetten en voedingsstoffen zit. Heerlijk als 4- uurtje of ’s avonds als ‘toetje’

  18. Eiwitshake

    Zeker als je bezig bent met spieropbouw, maar ook voor spierbehoud zijn voldoende eiwitten belangrijk. Tevens zorgen eiwitten voor een langer verzadigd gevoel, een eiwitshake is dus een ideaal tussendoortje. Let wel goed op dat je een kwalitatief goede eiwitshake hebt, waar niet onnodig suikers aan toegevoegd zijn.

  19. Banaan havermout koekjes

    Ze zijn zo klaar en gezond! 1 overrijpe banaan, 40 gram havermout, koekkruiden en een snufje zout. Meng alles door elkaar, maak op een bakplaat + bakpapier kleine koekjes en zet voor 20 min. in de oven op 180 graden.

  20. Avocadorolletjes

    Snijd een halve avocado in stukjes en rol deze om met kipfilet, lekker met wat chili kruiden erover heen.

  21. Volkoren cracker met Hüttenkäse

    Hüttenkäse bevat veel minder vet en is daarom een stuk gezonder, heerlijk op een cracker. Wist je dat je ook de helft van je avocado met Hüttenkäse kan vullen, jammie!

  22. Gedroogd fruit

    Gedroogde abrikozen zijn heerlijk zoet, ze bevatten veel vezels, vitamine B en mineralen. Let wel op, er zitten hier wel fruitsuikers in, dus eet niet meer als een handje per dag en doe dit niet elke dag. Kies het gedroogd fruit zonder zwaveldioxide (E220), de kleur van het fruit zal iets minder mooi zijn, maar het smaakt net zo goed!

  23. Zoete aardappel chips

    Een stuk gezonder als de gewone chips uit de winkel. Snijd hele dunne plakjes van de zoete aardappel, besprenkel met wat olijfolie, paprikapoeder en himalaya zout. Plaats voor +- 25 min in het midden van een oven van 200 graden. Tussendoor regelmatig omkeren. Op een rooster laten afkoelen zodat ze lekker knapperig worden.

  24. Tonijn met komkommer.

    Neem een bakje tonijn op water (90 gram) meng door de tonijn, wat kwark, een beetje rode ui, wat kappertjes, peper en zout en optioneel wat chili kruiden. Snijd nu een komkommer door de helft en snijd 1 helft door het midden en hol deze uit. Doe nu de tonijn hier in en klaar is je healthy snack.

  25. Kom zoete aardappelsoep

    Niet alleen lekker als avondeten, of als lunch, maar een klein kommetje als tussendoortje doet het ook altijd goed! Je kan het recept hier vinden.

Genoeg keuze dus en zo zijn er nog veel meer gezonde snacks.

Heb jij nog een gezonde snack? Laat het mij weten en inspireer zo ook anderen! 

Comments

comments

Geef een reactie